Ruim 4.500 m2 bekistingselementen en werkplatformen werden in de montagehal van PERI in Schijndel op maat gemaakt en voorgemonteerd.

Beatrixsluis Nieuwegein
Nieuwegein, Nederland

De Prinses Beatrixsluis is de grootste binnenvaartsluis van Nederland en ligt in het Lekkanaal bij Nieuwegein. Jaarlijks passeren hier 50.000 schepen en het is daarmee de belangrijkste rechtstreekse vaarwegverbinding tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam. De Prinses Beatrixsluis bestaat vandaag al uit twee sluizen of zgn. ‘kolken’. Een derde sluis is nu in aanbouw en zou in 2019 klaar moeten zijn. Voor het storten van de sluiswanden werd resoluut voor de flexibele, betrouwbare en budgetvriendelijke oplossingen van PERI gekozen. De nieuwe sluis wordt 270 meter lang en 25 meter breed. Dankzij de grotere, bredere en diepere kolk zullen in de toekomst grotere binnenvaartschepen kunnen passeren en de doorvaart zal ook aanzienlijk sneller kunnen. Ook een deel van het Lekkanaal wordt verbreed voor extra ligplaatsen. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu gunde het project aan het Consortium Sas van Vreeswijk.



Consortium Sas van Vreeswijk VOF

(bestaande uit BESIX Group – RebelValley – TDP – Heijmans – Jan De Nul)

Trondheim 22

2993 LE Barendrecht
Nederland

Plaats

Project

Beeldinformatie over het project
1 /
5
In Nieuwegein wordt de derde kolk van de Beatrixsluis gebouwd met PERI systemen. De nieuwe kolk is 270 meter lang en 25 meter breed.
In Nieuwegein wordt de derde kolk van de Beatrixsluis gebouwd met PERI systemen. De nieuwe kolk is 270 meter lang en 25 meter breed.
In Nieuwegein wordt de derde kolk van de Beatrixsluis gebouwd met PERI systemen. De nieuwe kolk is 270 meter lang en 25 meter breed.

Projectinformatie

Vereisten
Om tijd te winnen wilde de klant het buiten- en binnenhoofd van de sluis gelijktijdig storten. Hiervoor was een grote hoeveelheid bekistingsmateriaal nodig. Een sluis bestaat uit 3 onderdelen. In dit geval uit het zgn. ‘Buitenhoofd’ dat in verbinding staat met de rivier, de Lek en bij uitbreiding dus ook met de zee. De waterstand varieert hier onder invloed van eb en vloed. Het zgn. ‘Binnenhoofd’ staat in verbinding met het kanaal. Hier is de waterstand altijd gelijk. Tussen buitenhoofd en binnenhoofd bevindt zich de ‘Kolk’.   De klant wilde zo min mogelijk centerpennen  omwille van arbeidsinzet (kosten) en planning.   Een hoge afwerkingskwaliteit van de wanden in zwarte (!) beton was voor de landschapsarchitect een absolute must. Daarom werd geopteerd voor schoonwerkwanden met een hoge B1-betonkwaliteit.    De verschillende gefaseerde bouwstromen moesten binnen de vooropgestelde planning passen. Kunnen beschikken over het juiste bekistingsmateriaal (in enorme hoeveelheden!) op het juiste moment was dan ook cruciaal.   En ook de prijs/kwaliteit speelde een belangrijke rol.

Oplossingen
De bijna 14 meter hoge wanden van de beide sluishoofden konden in het gevraagde zichtbeton opgetrokken met het VARIO GT 24 wandbekistingssysteem van PERI. Dit gebeurde in drie stortfases.   Met de zwaarlastschoren van het VARIOKIT engineeringssysteem kon het aantal centerpennen in de bekisting met 35% gereduceerd worden en daardoor het aantal centerpengaten in de wanden tot een absoluut minimum beperkt worden.

“De vorm van de constructies die gestort moesten worden en de positie van de centerpennen vormden een grote uitdaging in dit project, evenals de planning en te verwachten arbeidsinzet. Elke fase in de samenwerking met PERI is goed verlopen, beginnend met een duidelijke en serieuze aanpak in de offertefase. In de ontwerpfase kwam PERI met goede voorstellen en heeft PERI goed kunnen anticiperen op onverwachte situaties die het project met zich meebracht. Door zulke onverwachte situaties was op zeer korte termijn ontwerpcapaciteit en levering van materiaal nodig, waar PERI ons goed in heeft bijgestaan. De producten die afgeleverd werden op de bouwplaats waren van erg goede kwaliteit. De wekelijkse contacten met PERI verliepen goed en hebben bijgedragen aan een goede samenwerking en het begrijpen van de complexe vraagstukken. En last but not least: de flexibiliteit in het opschalen van de materialen – bijna een verdubbeling dan wat aanvankelijk voorzien was – hebben we in overleg met elkaar kunnen realiseren. Een enorm pluspunt in de samenwerking met PERI.”
Olivier Sauer
Werkvoorbereider Consortium Sas van Vreeswijk

Gerelateerde producten

    Wilt u meer informatie?

    Voor al je vragen kun je ons bereiken op +31 (73) 5 47 91 00 of mail naar info@peri.nl
    Ruim 4.500 m2 bekistingselementen en werkplatformen werden in de montagehal van PERI in Schijndel op maat gemaakt en voorgemonteerd.
    Ruim 4.500 m2 bekistingselementen en werkplatformen werden in de montagehal van PERI in Schijndel op maat gemaakt en voorgemonteerd.