Er komen 6.300 m3 PERI UP-ondersteuningssteigers en 1.250 m2 GT 24 dragers aan te pas om het dek van de tunnel te dragen.

Helperzoomtunnel | Groningen
Groningen, Nederland

In Groningen wordt de zuidelijke ringweg omgebouwd. Project Aanpak Ring Zuid is één van de belangrijkste infrastructuurprojecten in Noord Nederland de komende jaren. Onderdeel van het project is de Helperzoomtunnel die wordt aangelegd ter vervanging van de gelijkvloerse Esperanto spoorwegovergang. Dankzij deze tunnel blijft er een verbinding voor auto’s, fietsers, bussen en hulpdiensten tussen Helpman/Coendersborg en de wijken aan de oostzijde van het spoor (Europapark, De Linie en De Oosterpoortbuurt). 



Combinatie Herepoort bestaat uit:

  • Max Bögl Nederland B.V.
  • Züblin Nederland B.V.
  • Oosterhof Holman Infra B.V. (Grijpskerk)
  • Koninklijke Sjouke Dijkstra B.V. (Leek)
  • Roelofs Wegenbouw B.V. (Den Ham)
  • Jansma Drachten B.V. (Drachten)
Plaats
Hoofdtoepassing
Infraprojecten

Project

Beeldinformatie over het project
1 /
5
Flexibele TRIO bekisting voor de tunnelwanden. Dankzij extra hoekpanelen en kleinere bekistingsonderdelen werden de steunberen aan de achterkant van de tunnelwand in één fase gestort.
Flexibele TRIO bekisting voor de tunnelwanden. Dankzij extra hoekpanelen en kleinere bekistingsonderdelen werden de steunberen aan de achterkant van de tunnelwand in één fase gestort.
Flexibele TRIO bekisting voor de tunnelwanden. Dankzij extra hoekpanelen en kleinere bekistingsonderdelen werden de steunberen aan de achterkant van de tunnelwand in één fase gestort.

Projectinformatie

Vereisten
De voorbereidingstijd is kort, waardoor flexibiliteit belangrijk is. De tunnelmoot moet in ca. 20 weken gebouwd worden, waardoor er in korte tijd veel materiaal beschikbaar moet zijn. De 1 m dikke, achteroverhellende tunnelwanden hebben aan de achterzijde steunberen die in dezelfde fase moeten worden meegestort.

Oplossingen
PERI ENGINEERING – De bekisting van de tunnelwand is behoorlijk complex. Er bevinden zich steunberen aan de buitenkant die in één fase met de wand mee worden gestort. Dit betekent veel extra bekistingsonderdelen en hoekpanelen. Ondanks het zeer korte tijdsbestek en de hoge tijdsdruk, leverde PERI engineering correcte berekeningen en plannen af, klaar voor gebruik op de bouwplaats.   TRIO - De wanden van de tunnel – 1meter dik, 5 meter hoog en 47,5 meter lang – moeten schuin achterover hellen om straks de weggebruiker een veiliger gevoel te geven. Er is maar liefst 1.000 m2 TRIO bekisting gebruikt om de wanden en de steunberen in een erg kort tijdsbestek te storten. Voor de afbouw van de Helperzoomtunnel zal nog meer PERI bekisting ingezet worden, waarbij voor de CUR100 onderdelen de TRIO bekistingspanelen zullen worden voorzien van betonplex.   PERI UP - Voor het 1 meter dikke voorgespannen dek van de tunnel wordt MULTIFLEX bekisting gebruikt. Hiervoor wordt PERI UP ingezet, het ondersteuningssysteem van PERI in combinatie met  MULTIPROP stempels. Als onderslagen en kinderbinten worden GT 24 dragers van PERI geplaatst met daarop PERI betonplex om het dek van de tunnel te kunnen storten.   PERI Panel Products – PERI werd door de combinatie Herepoort gevraagd om ook voor de bekistingsplaat van het dek een prijs te geven. Dankzij de marktconforme prijs mocht PERI het hele bekistingspakket leveren, inclusief ondersteuningssteigers en betonplex. Alles bij één partij leggen, levert flinke voordelen op qua logistiek, planning, engineering, facturatie en communicatie. Voor het dek van de Helperzoomtunnel heeft Combinatie Herepoort gekozen voor PERI TWIN betonplex. De vraag aan PERI Panel Products was om een plaat te leveren die een aantal goede eigenschappen had, van belang om dit werk volgens de gestelde eisen uit te voeren: goede sterktecijfers, haaks én een goed gedrag in vochtige omstandigheden. Met goed gedrag in vochtige omstandigheden wordt bedoeld dat de plaat beduidend minder rimpeling en zwelling vertoont dan berken betonplex. TWIN is een goede keuze voor het maken van het betondek. Gebalanceerd opgebouwd met grenen binnenlagen en buiten fineren van berken; het geheel tweezijdig voorzien van TWIN coating. Verkrijgbaar in 18 en 21 mm dikte, afmeting 1.250 x 2.500 mm. Bovendien is dit systeem lichter van gewicht dan berken betonplex   myPERI – Via het nieuwe online klantenportaal van PERI heeft Combinatie Herepoort altijd toegang tot tekeningen, materialen op de bouw, facturen, et cetera. Handig, alles op één plek dus.

Durk Boonstra, projectleider Helperzoomtunnel
Durk Boonstra, projectleider Helperzoomtunnel
Durk Boonstra
Projectleider Helperzoomtunnel bij Combinatie Herepoort
“Voor de Helperzoomtunnel hebben we voor bekisting en dekondersteuning van PERI gekozen. Dit op basis van ervaringen uit het verleden zoals snel schakelen, een compleet aanbod en een gebalanceerd prijsniveau. De samenwerking met PERI verloopt ook nu weer goed. Ondanks de korte voorbereidingstijd, het hoge tempo en de grote hoeveelheden materiaal loopt het project als een trein. We zijn erg tevreden over hoe PERI ons daarmee heeft kunnen helpen.”

Gerelateerde producten

    Wilt u meer informatie?

    Voor al je vragen kun je ons bereiken op +31 (73) 5 47 91 00 of mail naar info@peri.nl
    Er komen 6.300 m3 PERI UP-ondersteuningssteigers en 1.250 m2 GT 24 dragers aan te pas om het dek van de tunnel te dragen.
    Er komen 6.300 m3 PERI UP-ondersteuningssteigers en 1.250 m2 GT 24 dragers aan te pas om het dek van de tunnel te dragen.